ДЫРЭКТЫВА ПРЭЗІДЭНТА РЭСПУБЛІКІ БЕЛАРУСЬ
11 сакавіка 2004 г. № 1
Аб мерах па ўмацаванні грамадскай бяспекі і дысцыпліны
Змены і дапаўненні:
Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 12 кастрычніка 2015 г. № 420 (Нацыянальны прававы інтэрнэт-партал Рэспублікі Беларусь, 13.10.2015, 1/16057)
Сістэмная работа дзяржаўных органаў усіх узроўняў, іншых арганізацый і грамадзян па ўмацаванні грамадскай бяспекі і дысцыпліны спрыяла зніжэнню гібелі і траўматызму людзей.
У выніку сумесных намаганняў, зробленых на працягу апошніх гадоў, жыццё грамадзян краіны стала больш бяспечным і камфортным. Значна знізіўся ўзровень злачыннасці, паступова нармалізуецца сітуацыя з аварыямі на дарогах, зменшылася колькасць пажараў і іншых надзвычайных сітуацый.
Разам з тым існуючыя праблемы ў забеспячэнні грамадскай бяспекі і дысцыпліны цалкам не вырашаны. Людзі працягваюць гінуць ад знешніх прычын. Краіна шмат губляе ад безгаспадарчасці, расхлябанасці, п'янства, наркаманіі. Дзейнасць па забеспячэнні грамадскай бяспекі і ўмацаванню дысцыпліны патрабуе далейшага ўдасканалення.
Асноўнымі прычынамі здарэнняў, якія прывялі да гібель людзей, з'яўляюцца безадказнае стаўленне грамадзян да асабістай бяспекі, а таксама невыкананне кіраўнікамі арганізацый незалежна ад формаў уласнасці сваіх абавязкаў па забеспячэнні здаровых і бяспечных умоў працы, выкананню патрабаванняў пажарнай і прамысловай бяспекі, вытворча-тэхналагічнай дысцыпліны і недастатковы кантроль з боку кіраўнікоў дзяржаўных органаў за дзейнасцю падпарадкаваных арганізацый. Органамі дзяржаўнага нагляду, прафесійнымі саюзамі выкрываюцца шматлікія факты невыканання элементарных нормаў аховы працы, выканальніцкай і працоўнай дысцыпліны.
Эфектыўнасць работы па прафілактыцы надзвычайных здарэнняў на месцах застаецца нізкай. Часцяком кіраўнікі не разглядаюць гэтую працу ў якасці прыярытэтнай, а прадпісанні кантралюючых (наглядных) органаў па забеспячэнні бяспекі вытворчасці выконваюць па «рэшткавым» прынцыпе.
Адной з галоўных прычын гібелі людзей, якой цалкам можна было пазбегнуць, застаецца чалавечы фактар, заснаваны на нізкай культуры насельніцтва ў галіне веды і захавання мер бяспекі, а таксама на адсутнасці неабходных навыкаў паводзін у надзвычайных сітуацыях.
У мэтах далейшага ўмацавання грамадскай бяспекі і дысцыпліны, стварэння дадатковых умоў для бяспечнай жыццядзейнасці насельніцтва:
1. Кіраўнікам дзяржаўных органаў, іншых арганізацый незалежна ад формаў уласнасці:
1.1. адным з асноўных крытэрыяў ацэнкі выканання гэтай Дырэктывы лічыць забеспячэнне здаровых і бяспечных умоў працы, прамысловай, пажарнай, ядзернай і радыяцыйнай бяспекі, бяспекі руху і эксплуатацыі транспарту, фарміраванне правапаслухмяных паводзін, здаровага ладу жыцця, навыкаў па забеспячэнні асабістай і маёмаснай бяспекі грамадзян, у тым ліку ў падначаленых (размешчаных на падведамнай тэрыторыі) органах і арганізацыях;
1.2. у мэтах выключэння надзвычайных здарэнняў і вытворчага траўматызму забяспечыць сістэматычны кантроль фізічнага стану работнікаў, занятых на работах са шкоднымі і (або) небяспечнымі ўмовамі працы або падвышанай небяспекай, шляхам правядзення аглядаў і (або) медыцынскіх аглядаў, у тым ліку з выкарыстаннем прыбораў, прызначаных для вызначэння канцэнтрацыі пароў абсалютнага этылавага спірту ў выдыханым паветры, і (або) экспрэс-тэстаў (тэст-палосак, Экспрэс-пласцін), прызначаных для вызначэння наяўнасці наркатычных сродкаў або іншых рэчываў у біялагічных узорах;
1.3. для павышэння бяспекі транспартнай дзейнасці няўхільна праводзіць ва ўстаноўленым парадку перадрэйсавыя і іншыя медыцынскія абследаванні вадзіцеляў, а таксама забяспечваць адпаведнасць тэхнічнага стану транспартных сродкаў патрабаванням бяспекі дарожнага руху, не дапушчаючы да ўдзелу ў дарожным руху няспраўны Транспарт;
1.4. забяспечыць безумоўнае прыцягненне работнікаў арганізацый да дысцыплінарнай адказнасці аж да звальнення за:
з'яўленне на працы ў стане алкагольнага, наркатычнага або таксічнага ап'янення, а таксама распіццё спіртных напояў, ужыванне наркатычных сродкаў, псіхатропных рэчываў, іх аналагаў, таксічных рэчываў у працоўны час або па месцы працы;
парушэнне патрабаванняў па ахове працы, якое пацягнула калецтва або смерць іншых работнікаў;
1.5. своечасова і якасна праводзіць атэстацыю працоўных месцаў па ўмовах працы, павышаць эфектыўнасць работы па інфармаванні работнікаў аб стане аховы працы на працоўных месцах, якія існуюць рызыках для іх здароўя, якія належаць сродках індывідуальнай абароны і кампенсацыях па ўмовах працы;
1.6. для павышэння бяспекі вытворчай дзейнасці выключыць выпадкі допуску работнікаў да працы на абсталяванні, які мае няспраўнасці, альбо пры адсутнасці яго выпрабаванняў, аглядаў, тэхнічных аглядаў;
1.7. удасканальваць формы і метады ўзаемадзеяння з мясцовымі Саветамі дэпутатаў, прафесійнымі саюзамі і іншымі грамадскімі арганізацыямі па пытаннях аховы працы;
1.8. пры эксплуатацыі вытворчых, жылых, грамадскіх будынкаў і збудаванняў забяспечыць безумоўнае выкананне абавязковых для выканання патрабаванняў тэхнічных нарматыўных прававых актаў, у тым ліку па іх тэхнічным стане, своечасовым абслугоўванні, правядзенні абследаванняў, утрыманні прылеглых тэрыторый і вядзенню адпаведнай тэхнічнай дакументацыі;
1.9. пры правядзенні культурна-відовішчных, фізкультурна-аздараўленчых, спартыўна-масавых мерапрыемстваў, спартыўных спаборніцтваў і іншых масавых мерапрыемстваў планаваць і рэалізоўваць сумесна з зацікаўленымі комплекс мер па забеспячэнні парадку іх правядзення і грамадскай бяспекі. Персанальную адказнасць за забеспячэнне парадку правядзення такіх мерапрыемстваў ускласці на іх арганізатараў і кіраўнікоў арганізацый, на балансе якіх знаходзяцца аб'екты, служачыя месцам правядзення гэтых мерапрыемстваў, а персанальную адказнасць за забеспячэнне грамадскага парадку - на кіраўнікоў органаў унутраных спраў.
2. Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь:
2.1. да 1 студзеня 2016 г. сумесна з зацікаўленымі дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі вывучыць пытанні і прыняць меры па:
павышэнню адказнасці работнікаў за асабістую бяспеку і ўласнае здароўе, бяспеку навакольных у працэсе выканання работ, пашырэнню паўнамоцтваў службовых асоб на ажыццяўленне кантролю за выкананнем работнікамі заканадаўства аб ахове працы;
ускладанню персанальнай адказнасці на кіраўнікоў арганізацый, якія ажыццяўляюць архітэктурную, горадабудаўнічую і будаўнічую дзейнасць, па выкананні дысцыпліны, у тым ліку ў непрацоўны час пры вытворчасці работ вахтавым метадам і пражыванні рабочых на тэрыторыі аб'ектаў, якія будуюцца;
ўдасканаленні сістэмы эканамічных стымулаў і санкцый, якія спрыяюць выкананню патрабаванняў бяспекі;
узмацненню персанальнай адказнасці кіраўнікоў (наймальнікаў) адпаведных арганізацый за якасць праектна-каштарыснай дакументацыі, будаўніцтва, рамонту, падтрымання ў належным стане, рэканструкцыі і мадэрнізацыі аб'ектаў вытворчага і сацыяльна-бытавога прызначэння, а таксама за неажыццяўленне мер па выкананні вытворчай дысцыпліны;
ўзмацненню кантролю за своечасовым праходжаннем работнікамі абавязковых медыцынскіх аглядаў з мэтай зніжэння рызыкі прафесійных захворванняў;
умацаванню бяспекі дарожнага руху і дысцыпліны яго ўдзельнікаў, зніжэння гібелі і траўматызму людзей у выніку дарожна-транспартных здарэнняў, ўдасканаленні механізму прафілактыкі дзіцячага траўматызму на дарогах, ўладкаванні іх участкаў з патэнцыйным рызыкай дарожна-транспартных здарэнняў неабходнымі сродкамі бяспекі;
ўзмацненню жорсткасці патрабаванняў да вытворцаў алкагольнай прадукцыі ў частцы павышэння яе якасці, павышэнню іх персанальнай адказнасці за выпуск і рэалізацыю нехарчовай спіртазмяшчальнай прадукцыі, якая не адпавядае патрабаванням заканадаўства;
выпрацоўцы механізму і адзіных падыходаў органаў дзяржаўнага кіравання па арганізацыі работы, накіраванай на паэтапнае скарачэнне спажывання насельніцтвам алкагольнай прадукцыі;
2.2. да 1 лютага 2016 г. забяспечыць распрацоўку парадку абследавання будаўнічых канструкцый найбольш важных прамысловых аб'ектаў і грамадскіх будынкаў (у першую чаргу з масавым знаходжаннем людзей), у тым ліку з выкарыстаннем інструментальных метадаў, прадугледзеўшы ўскладанне абавязку ажыццяўляць такое абследаванне на уласнікаў названых аб'ектаў;
2.3. пры падрыхтоўцы праекта дзяржаўнай Праграмы сацыяльна-эканамічнага развіцця Рэспублікі Беларусь на 2016-2020 гады прадугледзець у ім асноўныя напрамкі па забеспячэнні бяспекі жыццядзейнасці насельніцтва;
2.4. прыняць меры па павышэнні якасці навучання насельніцтва пытанням бяспекі жыццядзейнасці, у тым ліку шляхам уключэння дысцыпліны «Асновы бяспекі жыццядзейнасці» ў пералік абавязковых для вывучэння вучэбных прадметаў тыпавых вучэбных планаў агульнаадукацыйных устаноў. Пашырыць практыку арганізацыі лагераў, злётаў, конкурсаў і іншых мерапрыемстваў, накіраваных на фарміраванне ў дзяцей і моладзі культуры бяспекі жыццядзейнасці.
3. Дзяржаўным органам:
3.1. сумесна з мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі, іншымі арганізацыямі незалежна ад формаў уласнасці забяспечыць штогадовае абследаванне: